Straipsnio turinys
ToggleŠiandien SEO yra vienas galingiausių būdų reklamuoti verslą – galimybė pasiekti daugiau potencialių klientų nei bet kada anksčiau. SEO kasdien naudoja tarptautinės korporacijos, nedidelės šeimos parduotuvėlės, amatininkai bei visos kitos įmonės.
SEO pradžia
Pirmą kartą akronimo „SEO“ vartojimas užregistruotas 1997 m. Pasak legendos, grupė „Jefferson Starship“ buvo viena iš pagrindinių SEO termino priežasčių maždaug 1995–1997 m. Reklamuotojas Bobas Heymanas sulaukė pikto gerbėjo skambučio, kai jie buvo kelyje į koncertą“ ir negalėjo rasti grupės internetinio puslapio.
Keletas gerbėjų svetainių taip aistringai rašė apie „Jefferson Starship“, kad aplenkė tikrąjį grupės puslapį SERP. Taigi Heymanas ir jo partneris Lelandas Hardenas oficialiame puslapyje padidino išorinių nuorodų į „Jefferson Starship“ skaičių, todėl jie pakilo į reitingo viršūnę.
1997 m. Webstep rinkodaros agentūra buvo pirmoji organizacija, kuri savo rinkodaros medžiagoje panaudojo frazę „optimizavimas paieškos sistemoms“. O apie 1998 m. Danny Sullivanas, „Search Engine Watch“ įkūrėjas, pradėjo populiarinti šį terminą ir padėti klientams optimizuoti savo turinį, kad jis būtų gerai įvertintas paieškos sistemos rezultatuose.
2003 m. terminas „optimizavimas paieškos sistemoms“ pirmą kartą pasirodė Vikipedijoje, įtvirtindamas savo statusą interneto kultūroje ir įkvėpdamas konsultantų ir analitikų kaip atskirų profesionalų sritį, padedančią įmonėms pakilti į paieškos sistemų rezultatų viršūnę.
SEO idėja
SEO koncepcija atsirado dar prieš „Google“ atsiradimą ir daugelį kitų paieškos sistemų, nuo kurių šiandien priklausome. Tuo metu paieškos sistemos (įskaitant ir „Yahoo“) iš esmės veikė kaip tikri katalogai, vieni iš jų buvo valdomi rankiniu būdu, kiti automatiškai.
Pats paprasčiausias palyginimas ir atitikmuo galėtų būti „Geltonieji puslapiai“ (angl. Yellow pages) – tuo metu buvę nemokami popieriniai katalogai su įmonių pavadinimais ir kontaktais. Iki kol buvo prieita prie sprendimo rūšiuoti įmones pagal abėcėlę, įmonės mokėdavo didžiulius pinigus, kad galėtų būti pirmuose puslapiuose pagal savo veiklos sritį.
Grįžtant prie internetinių katalogų, verslo savininkai suprato, kad jų įmonės nėra pateiktos kataloguose taip gerai, kaip galėtų būti. Iš ten ir kilo SEO idėja, kuri sklandė aplink. Taigi SEO yra natūralus žingsnis, siekiant prisitaikyti prie besikeičiančios rinkos.
SEO ir SEM
Prieš tampant oficialiu pavadinimu SEO (angl. Search Engine Optimization), buvo vartojami ir kiti terminai:
- Search engine placement
- Search engine positioning
- Search engine ranking
- Search engine registration
- Search engine submission
- Website promotion
- Search engine marketing (SEM)
2001 m. atsirado pasiūlymų paieškos sistemų rinkodarą (SEM) įvardinti kaip paieškos variklių optimizavimo įpėdinį. Nuo to laiko yra pasirodę daug klaidingų teiginių (pvz.: SEO miręs; naujasis SEO) ir bandymų pakeisti SEO pavadinimą (pvz.: Paieškos patirties optimizavimas). Nors SEO kaip terminas nėra tobulas – juk optimizuojame ne paieškos sistemas, o savo buvimą žiniatinklyje – šis terminas išliko labiausiai priimtinu ir naudojamas jau daugiau nei 20 metų. Tuo tarpu kalbant apie SEM – jis vis dar naudojamas, bet dabar labiau siejamas su mokama paieškos rinkodara ir reklama. Taigi šios dvi sąvokos šiandien taikiai egzistuoja kartu.
SEO ir Google atsiradimas
Kaip ir minėjome SEO atsirado anksčiau nei „Google“. Visgi SEO istorijoje svarbiausia yra „Google“ ir visas SEO vystymasis sukasi aplink „Google“ atnaujinimus. Atsižvelgiant į tai, kad „Google“ sudaro daugiau nei 90% visų paieškos sistemų naudojimo, šis dominavimas greičiausiai neišnyks.
Viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl „Google” sugebėjo įveikti „Yahoo“, „AltaVista“, „Dog Pile“, „Infoseek“, „Ask Jeeves“ ir kt., yra ta, kad ji pateikė geresnius paieškos užklausų rezultatus nei visos likusios. Taip pat buvo daug investuojama į mokymo mašinas (angl. Learning machines), skirtas duomenų papildymui, kad procesas būtų toliau tobulinamas. „Google“ 2021 metais nustatydamas internetinių svetainių reitingus, vertino daugiau nei 200 kriterijų, kurių laikui bėgant daugėja.
SEO aušra: Laukinių Vakarų epocha
Paskutiniame XX a. dešimtmetyje paieškos sistemos buvo labai konkurencingos. Galėjote pasirinkti paieškos variklius – tiek žmonių valdomus katalogus, tiek paieškos robotais pagrįstus sąrašus, įskaitant tokias kaip „AltaVista“, „Ask Jeeves“, „Excite“, „Infoseek“, „Lycos“ ir „Yahoo“. Iš pradžių vienintelis būdas atlikti bet kokį SEO – buvo veiksmai puslapyje (on-site). Tai apėmė optimizavimą atsižvelgiant į tokius veiksnius kaip:
- turinys yra geras ir aktulaus;
- pakankamas turinio ilgis;
- tikslios HTML žymos;
- yra vidinių ir išorinių nuorodų.
Jei norėjote gerai būti įvertinti šioje epochoje, gudrybė buvo tiesiog pakankamai kartų kartoti raktinius žodžius savo internetiniuose puslapiuose ir metažymėse. Taigi norint aplenkti puslapį, kuriame raktinis žodis naudojamas 100 kartų, reikėjo savo puslapyje raktinį žodį panaudoti 200 kartų. Šiandien ši praktika vadinama „šiukšlėmis“ (angl. spamming).
Keletas svarbių datų paieškų variklių ir tuo pačiu SEO vystymosi istorijoje:
1994 m. Stanfordo universiteto studentai Jerry Wang ir David Filo sukūrė „Yahoo“, kuris iš pradžių buvo interneto žymių sąrašas ir įdomių svetainių katalogas. Internetinių puslapių valdytojai turėjo rankiniu būdu pateikti savo puslapį Yahoo katalogui indeksuoti, kad „Yahoo“ galėtų jį rasti, kai kas nors atlieka paiešką. Tais pačiais metais buvo sukurti „Lycos“ paieškos sistema.
1995 m. pasirodė „AltaVista“ ir „Excite“ paieškos sistemos.
1996 m. Stanfordo universiteto studentai Larry Page and Sergey Brin sukūrė ir išbandė naują paieškos variklį, kurį pavadino „Backrub“. Ši programa analizuodavo internetinio puslapio atgalines nuorodas (angl. backlinks), kad suprastų, kokio svarbumo yra svetainė ir su kokiomis kitomis svetainėmis ji susijusi. „Backrub“ galiausiai tapo „Google“. Taip pat paleistas „HotBot“ – įrankis, teikiantis paieškos rezultatus iš „Inktomi“ duomenų bazės.
Tais pačiais metais sukurta ir užregistruota „Ask Jeeves“, žinoma kaip ask.com.
1997 m. Danny Sullivan įkūrė „Search Engine Watch“ svetainę, kurioje pateikiamos naujienos apie paieškas; patarimai, kaip ieškoti internete; informacija, kaip geriau reitinguoti svetaines. (Po dešimties metų, palikęs SEW, Sullivanas įkūrė kitą populiarų paieškos leidinį „Search Engine Land“ ir dabar dirba „Google“.) Šiais metais užregistruota ir paleista GoTo paieškos sistema.
1998 m. Užregistruota Google.com
Tais pačiais metais DMOZ (atvirojo katalogo projektas) tapo geidžiamiausia vieta SEO specialistams, kurioje galėjo įtraukti savo puslapius.
1999 m. Į internetinę rinką įžengė MSN, pasiūlydama MSN paieška, kuri iš pradžių naudojo „Inktomi” duomenų bazę.
Šiais metais įvyko pirmoji paieškos rinkodaros konferencija „Search Engine Strategies“ (SES). SES konferencijų serija tęsėsi įvairiais pavadinimais iki 2016 m.
„Google“ revoliucija
2000 m. „Yahoo“ įvykdė blogiausią strateginį žingsnį paieškos istorijoje ir sutarė bendradarbiauti su „Google“, bei leido „Google“ pateikti rezultatus, vietoj „Inktomi“. Kiekviename „Yahoo“ paieškos rezultate buvo parašyta „Powered by Google“. Taigi „Yahoo“ tokiu būdu pristatė savo didžiausią konkurentą pasaulyje ir „Google“ tapo buitiniu pavadinimu internetinei paieškai apibūdinti. Iki tol „Google“ buvo mažai žinoma paieškos sistema.
„PageRank” algoritmas
Iki šio laiko paieškos sistemos daugiausia reitinguodavo svetaines pagal puslapio turinį, domenų pavadinimus, galimybę patekti į pirmiau minėtus katalogus ir pagrindinę svetainės struktūrą (angl. Breadcrumbing), kitaip tariant vidinius internetinio puslapio veiksnius. Tačiau „Google“ internetinių svetainių tikrinimo programa ir „PageRank“ algoritmas buvo tikra revoliucija, kalbant apie informacijos gavimą. „Google“ atsižvelgė ne tik į vidinius, bet ir išorinius veiksnius – atgalinių nuorodų, nukreipiančių į svetainę, kiekį ir kokybę (taip pat naudojamą anchor tekstą). Paprastai tariant „Google“ algoritmo logika buvo: „Jei kituose šaltiniuose kalbama apie internetinę svetainę, ji turi būti svarbi “.
Nors atgalinės nuorodos buvo tik vienas iš „Google“ reitingavimo algoritmo kriterijų, SEO specialistai tuo metu pasirinko atgalines nuorodas kaip svarbiausią reitingų gerinimo veiksnį – ir buvo sukurta atskira nuorodų kūrimo sritis (angl. backlink building). Per ateinantį dešimtmetį ši sritis tapo tarsi lenktynėmis, siekiant įgyti kuo daugiau nuorodų, tikintis pakilti aukščiau. Tokiu būdu atsirado „Nuorodų fermos“ ir kiti katalogai, sukurti būtent šiuo tikslu. Ir tai tapo ydinga praktika, kurią Google ateityje turėjo išspręsti.
Taip pat 2000 m. „Google“ įrankių juosta tapo prieinama „Internet Explorer“, leidžianti SEO specialistams matyti savo „PageRank“ balą (skaičius nuo 0 iki 10). Taip prasidėjo nepageidaujamų nuorodų apsikeitimo užklausų el. laiškais era.
Taigi, naudodama „PageRank“, „Google“ tarsi įvedė internetinių svetainių vertinimo matą, kurio valiuta – nuorodos.
Nuo 2000 m. startuoja AdWords skelbimai ir mokami paieškos rezultatai yra parodomi aukščiau nei natūralios paieškos rezultatai.
Dar grupė internetinių puslapių savininkų neoficialiai susirinko viename Londono bare, norėdami pradėti dalytis informacija apie SEO dalykus. Šis neoficialus susibūrimas galiausiai virto Pubcon – didele paieškos konferencijų serija, kuri vyksta iki šių dienų.
2003 m. Google algoritmo atnaujinimų pradžia
Nuo 2003 metų prasidėjo reguliarūs Google algoritmo atnaujinimai, kurie kaskart sukelia labai daug diskusijų ir sumaišties SEO specialistų bendruomenėje, kadangi neretai šie atnaujinimai ženkliai pakeičia internetinių svetainių turėtus reitingus.
Pirmas atnaujinimas 2003 metais Florida
Tai buvo pirmasis didelis „Google“ algoritmo atnaujinimas, skirtas išfiltruoti svetaines, kuriose yra daug prastos kokybės nuorodų. Šis atnaujinimas buvo išleistas lapkritį, ir sukėlė didžiulį sukrėtimą daugelyje svetainių, pačiame Kalėdinio apsipirkimo sezono įkarštyje. Deja, daugelis kokybiškų svetainių buvo pažymėtos neteisingai, o tai labai pakenkė mažoms įmonėms. Tačiau nuorodų analizės įdiegimas padėjo suformuoti naują SEO vystymosi trajektoriją. Daugiau apie Google atnaujinimus skaitykite straipsnyje „Pagrindiniai Google algoritmo atnaujinimai. Ir kaip jie pakeitė SEO praktiką?“.
2003 m. „Google AdSense“ ir „Blogger.com“
2003 m., Google įsigijo Blogger.com ir paleido „AdSense“, kuris pateikia „Google“ mokamus skelbimus pagal paieškos kontekstą leidėjų svetainėse. „AdSense“ ir „Blogger.com“ derinys paskatino paprastų internetinių publikacijų, iš kurių gaunamos pajamos, padidėjimą ir tinklaraščių revoliuciją. Vistik atsirado ir neigiamų pasekmių, kadangi „AdSense“ paskatino šlamšto taktiką. Siekiant uždirbti kuo daugiau paspaudimų ir pinigų, bei pagerinti reitingus, buvo pradėtos kurti nekokybiškos, neretai su pavogtu, nerišliu turiniu internetinės svetainės „AdSense“ įrankio panaudojimo tikslu. Tai buvo dar viena problema, kurią Google turėjo ateityje spręsti.
2004 m. Vietinis SEO ir personalizavimas
Maždaug 2004 m. „Google“ ir kitos populiariausios paieškos sistemos pradėjo gerinti užklausų, turinčių geografinį tikslą (pvz., restoranas, santechnikas ar kitas verslo ar paslaugų teikėjas jūsų mieste ar miestelyje), rezultatus.
Taip pat maždaug 2004 m. Google pradėjo plačiau naudoti galutinių vartotojų duomenis, pvz., paieškos istoriją ir pomėgius, siekdamos suasmeninti paieškos rezultatus. Tai reiškė, kad rezultatai, kuriuos matė vienas vartotojas, galėjo skirtis nuo to, ką matė kitas, sėdintis šalia kavinėje, kai atliko paiešką pagal tą pačią užklausą.
2005 m. nofollow žymė
Buvo sukurtos nofollow žymos kaip priemonė kovoti su šiukšlėmis, t.y. atkirti vertingas nuorodas nuo nevertingų. Taigi kai eina kalba apie dofollow ir nofollow nuorodas, realybėje egzistuoja tik viena – nofollow. SEO profesionalai pradėjo naudoti šią žymą kaip PageRank formavimo būdą.
2005 m. “Jagger” ir “Big Daddy”
Su „Jagger“ atnaujinimu „Google“ pakeitė savo algoritmą, kuris nukreiptas į nenatūralių nuorodų kūrimo, pasikartojantį turinio eliminavimą ir kitus techninius veiksnius.
Su „Big Daddy atnaujinimu“ buvo padaryti dideli „Google“ infrastruktūros ir SERP pakeitimai. Pirmosiomis „Google“ paieškų dienomis vartotojai gaudavo daugybę nesusijusių paieškos rezultatų, kuriuos jie turėjo „iššukuoti“, kad surastų iš tikrųjų naudingą svetainę. Tai daugiausia lėmė ankstyvieji SEO „black hat“ taikymo metodai (nelegalūs, netinkami, šlamšto) ir netobulas „Google“ paieškos algoritmas. Taigi šis algoritmas iš esmės pakeitė pateikiamų rezultatų kokybę ir atitikimą vartotojų paieškoms. Nors kaip ir kiekvienas pakeitimas, šis pareikalavo tam tikrų pakeitimų interneto svetainėse, visgi dauguma SEO specialistų ir svetainių savininkų pasisakė už algoritmo atnaujinimą, kurie parodytų palankesnius rezultatus kokybiškos svetainėms ir tuo pačiu vartotojams.
2006 m. „YouTube“
2006 m. spalio mėn. „Google“ už 1,65 mlrd. USD įsigijo naudotojų sukurtą vaizdo įrašų bendrinimo tinklą „YouTube“, kuris galiausiai tapo antra dažniausiai naudojama paieškos sistema pasaulyje. Šiandien „YouTube“ turi 2 milijardus vartotojų! Dėl sparčiai populiarėjančių vaizdo įrašų, SEO tampo itin svarbus prekių ženklams, įmonėms ir asmenims, kurie norėjo būti rasti video įrašų pagalba.
2006 m. „Google“pristatė du svarbius įrankius:
Google analytics. Šis nemokamas internetinio puslapio valdymo įrankis, leidžiantis stebėti ir analizuoti lankytojų srautą, kurti marketingines kampanijas ir kt.
Google Webmaster Tools. Šiuo metu žinomas kaip „Google Search Console“, kuris leidžia internetinių svetainių valdytojams peržiūrėti tikrinimo klaidas, sužinoti, kokios paieškos buvo rodomos jūsų svetainėje, pateikti užklausą dėl puslapio indeksavimo iš naujo.
2007 m. Universali paieška
Nuo 2007 m. tikrai pradėjome pastebėti, kad paieška pradėjo vystytis naujais ir įdomiais būdais. Visų šių atnaujinimų tikslas buvo pagerinti vartotojų paieškos patirtį. „Google“ pradėjo derinti tradicinius natūralios paieškos rezultatus su kitų tipų vertikaliais rezultatais, pvz., naujienomis, vaizdo įrašais ir vaizdais. Tai buvo didžiausias „Google“ paieškos ir SEO pokytis nuo Floridos atnaujinimo.
2008 m. “Cesspool” valymas
2008 m. tuometinis „Google“ vadovas Ericas Schmidtas pareiškė, kad internetas tampa šiukšliadėže ir prekės ženklai yra sprendimas, kuris leis identifikuoti tai, kas tikra. Netrukus po šio pareiškimo pasirodė „Google“ naujinys, pavadintas Vince, kuris lėmė, jog staiga dideli prekių ženklai tapo SERP reitinguojami dar geriau. Tačiau, pasak „Google“, tai tikrai nebuvo skirta padidinti ir taip žinomų prekių ženklų žinomumą, tai buvo būdas padidinti visuomenės pasitikėjimą algoritmu. Netrukus po šio atnaujinimo „Google“ išleido kitą atnaujinimą „Caffeine, kad pagerintų indeksavimo greitį, pateiktų geresnius, aktualesnius rezultatus, tikrinant daugiau duomenų.
Kalbant apie greitį, 2010 m. Google paskelbė, kad svetainės greitis buvo internetinių svetainių reitingavimo veiksnys.
2009 m. Bing & The Search Alliance
2009 m. „Microsoft Live Search“ tapo „Bing“. Tada, bandydami mesti iššūkį beveik 70% „Google“ užimamam JAV paieškos rinkos valdymui, „Yahoo“ ir „Microsoft“ suvienijo jėgas ir bendradarbiavo sudarant 10 metų trukmės paieškos susitarimą (nors po penkerių metų jis buvo pakeistas). Nors „Bing“ tapo aiškiu 2-uoju paieškos varikliu, galiausiai jiems nepavyko įveikti didžiulės „Google“ paieškos JAV ir visame pasaulyje. 2020 m. spalį „Bing“ oficialiai pervadintas į „Microsoft Bing“.
Socialinių tinklų kilimas ir įtaka
„Google“ padarė puikų strateginį ėjimą su „YouTube“, tačiau nesugebėjo konkuruoti socialinių tinklų rinkoje, nors bandė su „Google+”.
„Facebook“, „Twitter“ ir „LinkedIn“, tapo pagrindiniais žaidėjais (ateinančiais metais atsirado ir daugiau). Kartu su socialinių tinklų augimu atsirado spėlionių, ar socialiniai tinklai gali turėti įtakos paieškos reitingams?
Nors „Google“ daugelį metų ne kartą neigė socialinių tinklų pasidalijimų poveikį kaip reitingavimo veiksnį, pastarasis SEO bendruomenės ir toliau buvo įtrauktas į sąrašą kaip turintis tvirtą ryšį įvairiuose reitingavimo veiksnių tyrimuose.
Oficiali pateikiama versija, jog socialiniai tinklai gali padėti SEO netiesiogiai – kaip ir kitos rinkodaros formos gali padėti pritraukti daugiau srauto į svetainę ir padidinti prekės ženklo žinomumą (taip sukuriant paieškos paklausą).
2011 m. Schema
Schemos žymėjimas – tam tikra mikroduomenų forma, siekiant padėti paieškos sistemoms interpretuoti užklausos kontekstą. Schema nėra reitingavimo veiksnys. Ir yra mažai įrodymų, patvirtinančių, kad tai turi įtakos paieškos našumui. Tačiau schema padeda išsiskirti SERP turtingais ir išskirtiniais fragmentais.
2011 m. Panda atnaujinimas ir 2012 m. Penguin atnaujinimas
Du pagrindiniai algoritmino atnaujinimai , kurie padarė didelį poveikį SEO, ir kurių poveikis jaučiamas iki šiol, nes „Google“ dar kartą bandė išvalyti paieškos rezultatus ir iškelti aukštos kokybės svetaines.
2011 m. „Google“ nurodė, kad paieškos rezultatai buvo pradėti griežtai tikrinti, eliminuojant iš SERP nekokybišką, automatišką sugeneruotą turinį. Tokiu būdu buvo išspręsta ir su AdSense susijusi problema. Taigi po „Panda“ atnaujinimo, daugelis svetainių išnyko iš SERP per naktį.
Dar „Google“ pateikė įžvalgų apie tai, kas laikoma aukštos kokybės internetine svetaine. „Panda“ buvo periodiškai atnaujinama ir galiausiai 2016 m. buvo integruota į pagrindinį „Google“ algoritmą.
Svetainėms vis dar atsigaunant nuo „Panda“ padarinių, „Google“ išleido kitą labai lauktą „per didelio optimizavimo“ algoritmą, skirtą pašalinti agresyvią šlamšto taktiką taikiusias svetaines iš rezultatų.
Galiausiai šis atnaujinimas buvo pramintas pingvinu, ir buvo nukreiptas prieš įvairias nuorodų schemas (svetaines su neįprastais nuorodų šablonais, įskaitant naudojamą didelį kiekį anchor tekstų, kurie identiškai sutampa su raktažodžiais) ir raktinių žodžių „prigrūdimą“.
2012 m. gegužę „Google“ pristatė Žinių Schemą (angl. Knowlegde Graph)
Tai buvo didelis pokytis nuo raktinių žodžių eilučių interpretavimo prie semantikos ir tikslo supratimo. Amit Singhal, buvęs „Google“ inžinerijos vadovas, apibūdino ją paleidimo metu: „Žinių schema leidžia ieškoti dalykų, žmonių ar vietų, apie kurias „Google“ žino – orientyrų, įžymybių, miestų, sporto komandų, pastatų, geografinių ypatybių, filmų, dangaus objektų, meno kūrinių ir kt. – ir akimirksniu gauti aktualios informacijos į jūsų užklausą. Tai svarbus pirmasis žingsnis kuriant naujos kartos paiešką, kuri išnaudoja kolektyvinį žiniatinklio intelektą ir supranta pasaulį šiek tiek labiau kaip žmonės“.
„Google“ patobulino savo paieškos rezultatus naudodami šią informaciją.
2013 m. “Hummingbird“ atnaujinimas
Tai kitas naujos kartos „Google“ paieškos žingsnis – naujas „Hummingbird“ algoritmo atnaujinimas, skirtas geriau atsakyti į natūralios kalbos užklausas ir pokalbio paiešką.
Augant mobiliųjų įrenginių (ir paieškos balsu) sričiai, „Google“ turėjo visiškai pakeisti savo algoritmo veikimą, kad atitiktų šiuolaikinių ieškančių žmonių poreikius.
„Hummingbird“ buvo laikomas didžiausiu pagrindinio „Google“ algoritmo pakeitimu nuo 2001 m. Akivaizdu, kad „Google“ norėjo pateikti greitesnius ir aktualesnius rezultatus, ypač mobiliųjų įrenginių naudotojams.
2014 m. Teminiai fragmentai (angl. Featured Snippets)
Teminiai fragmentai yra trumpas tekstas, ženkleliai, skaičiai arba lentelės, rodomos „Google“ paieškos viršuje. Šių fragmentų tikslas yra atsakyti į ieškotojo užklausą tiesiogiai SERP, nereikia spustelėti ir patekti į svetainę.
Atsirado “nulinė padėtis” SERP, t.y. paieškos rezultatas pateikiamas aukščiau visų kitų SERP, be to, ta pati svetainė buvo rodoma ir natūraliuose rezultatuose.
2020 m. sausio mėn. „Google“ atnaujino šią funkciją, kad pašalintų teminių fragmentų paieškos rezultatų pasikartojimus, t.y. arba rezultatas rodomas fragmente arba įtrauktas į natūralius rezultatus, bet ne abu.
2020 m. birželio mėn. „Google“ išleido dar vieną naujinį, kuris iš teminio fragment nukreipia vartotoją tiesiai į tekstą, susijusį su jo paieškos užklausa. Ir šį tekstą vartotojai mato išskirtą geltona spalva.
2015 m. Paieškos mobiliuosiuose telefonuose
Apie paieškas mobiliuosiuose įrenginiuose buvo kalbama seniai. Pirmi klausimai, kada tai įvyks buvo pradėti kelti nuo 2005 m. Mobiliųjų telefonų rinkai sparčiai augant, buvo diskutuojama kada įvyks lūžis ir paieška mobiliuosiuose telefonuose taps dominuojančia.
Ir tik 2015 m. paieškos per mobiliuosius pirmą kartą aplenkė paieškas stacionariuose kompiuteriuose.
Be to, 2015 m. „Google“ pristatė labai lauktą mobiliesiems pritaikytą algoritmo naujinį „Mobile-friendly“, skirtą vartotojams pateikti labiausiai jų užklausas atitinkančius ir aktualius rezultatus, tiek mobiliesiems pritaikytuose puslapiuose, tiek programėlėje (apps).
Siekdama pagreitinti puslapius, „Google“ 2016 m. taip pat pristatė „Accelerated Mobile Pages“ (AMP). AMP idėja buvo akimirksniu įkelti turinį. Daugelis naujienų žiniasklaidos priemonių ir leidėjų greitai prisitaikė prie AMP ir naudoja iki šiol.
2017 m. „Google“ paskelbė, kad puslapio greitis bus mobiliųjų paieškų reitingavimo veiksnys.
Tą patį mėnesį „Google“ pareiškė, kad pradės nuvertinti puslapius su įkyriais iššokančiaisiais langais.
2019 m. liepos mėn. visose naujose svetainėse buvo įgalintas indeksavimas pirmiausia mobiliesiems (Mobile first). Ir iki 2021 m. kovo mėn. visose svetainėse buvo pradėtas indeksavimas pirmiausia mobiliesiems.
2017 m. Mašininis mokymasis ir intelektuali paieška
2017 m. „Google“ generalinis direktorius Sundaras Pichai paskelbė, kad „Google“ paieška skirta informuoti ir padėti, o ne teikti vartotojams nuorodų sąrašą. Štai kodėl „Google“ įdiegė mašininį mokymąsi visuose savo produktuose, įskaitant paiešką, „Gmail“, skelbimus, „Google Assistant“ ir kt.
Nors tai nebuvo netikėta, kadangi mašininio mokymosi užuomazgas buvo galima matyti su Google RankBrain atnaujinimu.
2018 m. „Google“ pagrindinio algoritmo atnaujinimai
2018 m. kovo mėn. „Google“ patvirtino, kad buvo išleistas platus pagrindinio algoritmo atnaujinimas, skirtas „nepakankamai atlyginamiems“ puslapiams.
Po kiek daugiau nei mėnesio „Google“ išleido kitą platų pagrindinį algoritmo atnaujinimą, skirtą turinio aktualumui įvertinti.
Tuomet rugpjūčio mėn. buvo išleistas kitas platus pagrindinis atnaujinimas (kartais klaidingai ir netiksliai vadinamas „Medic“ atnaujinimu), skirtas svetainėms su žemos kokybės turiniu.
Google šiuos atnaujinimus pavadinimo pagrindinio algoritmo atnaujinimu (dar žinomu kaip Florida 2). Vis tik SEO bendruomenė manė, kad tai daugiau ankstesnių algoritmų atšaukimas.
2019 m. birželio mėn. pasirodė kitas platus pagrindinis atnaujinimas, atskleidęs E-A-T (angl. Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) svetainėse trūkumus, daugiausia dėmesio skiriant gaunamų nuorodų autoritetui ir patikimumui.
2020 m. „Google“ išleido dar vieną atnaujinimą, nukreiptą prieš mažos vertės puslapius ir siekiant sustiprinti vietinės paieškos rezultatus (local search).
2019 m. BERT atnaujinimas
BERT yra didžiausias „Google“ algoritmo atnaujinimas nuo RankBrain. BERT (angl. Bidirectional Encoder Representations from Transformers) naudojamas natūraliai kalbai apdoroti. Iš esmės tai padeda „Google“ geriau suprasti paieškos užklausų kontekstą. Naudodama BERT, „Google“ gali išskaidyti kontekstą, kad pateiktų geresnius paieškos rezultatus, ir sukurti konteksto modelį aplink kitus sakinio žodžius. Tai yra esminis veiksnys, kaip natūralios kalbos apdorojimas identifikuoja žmonių bendravimą.
2020 m. Google pagrindinio algoritmo atnaujimas
Tai paties pagrindinio paieškos algoritmo koregavimas. Ir šis pakeitimas įtakojo internetinių svetainių reintingus, vienos pakilo aukštyn, kitos nukrito, trečių – šis atnaujinimas neįtakojo. „Google“ nepateikė paaiškinimų, kas pasikeitė. Taigi analizės ir tyrimų būdu SEO bendruomenė priėjo prie išvados, jog buvo pakoreguota reitingavimo kriterijų svarba, tvarka ar vertė.
Nemažai internetinių svetainių, kurios buvo pirmoje SERP vietoje, nukrito ar net išvis išnyko iš SERP. Tai sukėlė nemažai nepasitenkinimo tarp internetinių svetainių savininkų ir įnešė daug nežinios. Vėliau Google savo pareiškimuose teigė, jog šis atnaujinimas nebuvo orientuotas į konkrečių problemų sprendimą, tai atnaujinimas dar labiau gerinantis vartotojų patirtį. Ir galimi laikini svyravimai, tačiau jei internetinės svetainės reitingai neatsistatė, vadinasi reikia atkreipti dėmesį į svetainės turinį, jo aktualumą ir kitus kriterijus, kurie yra svarbūs. Net ir dabar galime pastebėti, jog vieną savaitę internetinė svetainė pagal tam tikrą raktažodį gali būti reitinguojama SERP pirmoje vietoje, ir kitą savaitę gali nukristi į 5-tą puslapį, ar net nepatekti į 10-tą.
„Google“ išleidžia daug atnaujinimų per metus, didžioji dalis jų skirta pagerinti vartotojų patirtį, ar ištaisyti praėjusių atnaujinimų neatitikimus. Žinoma, kiekvienas iš šių atnaujinimų sulaukia SEO specialistų dėmesio, kurie stengiasi suprasti tokių atnaujinimų esmę ir kuo labiau atitikti „Google“ reikalavimus, optimizuodami internetines svetaines.
2021 m. Produktų apžvalgų atnaujinimas (angl. Products review update).
2021 m. Puslapio naudojimo atnaujinimas (angl. Page experience update).
2021 m. Šlamšto atnaujinimas (angl. Spam update).
2022 m. Naudingo turinio atnaujinimas (angl. Helpful content update).
Kas toliau laukia SEO?
Daugiau nei per dvidešimt SEO egzistavimo metų, ne kartą buvo įsitikinta, jog SEO niekur nedingo ir greičiau niekur nedings, kadangi kol veikia paieškos varikliai, tol veiks ir optimizavimas jiems. SEO susiformavo organiškai, siekiant prisitaikyti prie rinkos pokyčio ir šis noras versle tikrai niekur nedings.
Tiesa, Google padarė labai didelę pažangą identifikuojant vertingą ir vartotojui naudingą turinį. Su mašininiu mokymųsi ir dirbtiniu intelektu bus žengta ir dar daugiau reikšmingų žingsnių. Šiuo metu „Google” jau pateikia vartotojui rezultatus, pagal tai, kokia yra numanoma vartotojo intencija, t.y. ką jis iš tikrųjų nori surasti, įvesdamas vieną ar kitą raktažodį. Taigi viena iš SEO rekomendacijų, kuriant turinį, pateikti atsakymus, kaip produktai ir paslaugos padės vartotojui, be tiesioginės savo paskirties ir pan.
Labai sparčiai populiarėja balso paieška (angl. voice search), taigi SEO bendruomenės ir SEO specialistų laukia įdomi patirtis, kaip internetines svetaines pritaikyti tokioms paieškoms.
Straipsnis parengtas remiantis šiais šaltiniais: Forbes, Search Engine Journal, Rellify.