Pagrindiniai Google algoritmo atnaujinimai. Ir kaip jie pakeitė SEO praktiką?

Naršymas internete – mūsų kasdieninio gyvenimo dalis

Internetas ir paieškos internete, daugeliui mūsų yra toks pats įprastas dalykas, kaip ryte atsikėlus išsivalyti dantis. Jei mums reikia surasti kažkokią prekę ar paslaugą, surasti vietą ar sužinoti atsakymą į rūpimą klausimą, mes atitinkamą užklausą vedame į Google ir ieškome mūsų poreikius ir lūkesčius labiausiai atitinkančios informacijos, tiesa?
Ar pastebėjote, jog Google paieškos pateikiami atsakymai yra vis tikslesni, pateikiama daugiau variantų (tame tarpe paveikslėliai, Youtube video įrašai, Žemėlapių informacija ir kt.)? Dar daugiau – informacija ieškoma pagal kontekstą, nevertinant linksnių ar giminių, kas ypač svarbu lietuvių kalboje. Tiksliausias rezultatas pateikiamas pačiame paieškos rezultatų puslapio (angl. SERP) viršuje. Ir paspaudus ant žemiau esančių rezultatų, atidarytame lange paryškinama ta teksto dalis, kuri atsako į užklausą. Tiesiog neįtikėtina, ką gali padaryti Google „mašininis protas“!

Populiariausia pasaulyje Google paieška. Google paieškos variklio atnaujinimu apžvalga. Seofausta

Google tikslas – kuo geresnė vartotojo patirtis

Visi šie patobulinimai palengvina mūsų naršymą internete. Neretai net nepagalvojame, kas ir kodėl daroma, kad mūsų kaip naudotojo patirtis (angl. user experience, UX) būtų kuo geresnė.
Visgi šie pakeitimai ir patobulinimai yra didelio bei nuoseklaus darbo rezultatai. Google paieškos sistemos klientas yra vartotojas, taigi Google stengiasi kuo geriau patenkinti vartotojų poreikius ir pateikti kuo tikslesnį ir naudingesnį atsakymą į užklausą, taip pat pateikdamas ir daugiau variantų, plačiau interpretuodamas į paiešką įvestus žodžius ir bandydamas nuspėti tikrąją vartotojo mintį ir ketinimus.

Google kasmet įdiegia šimtus atnaujinimų, kurie vartotojo patirtį (UX) daro geresne. Kai kurie šie atnaujinimai yra dideli (įtakojantys paieškos algoritmą), kai kurie yra minimalūs (patikslinant ar pataisant kai kuriuos ankstesnius atnaujinimus). Mums kaip vartotojams, šie atnaujinimai nėra itin svarbūs, mums svarbi patogi paieška ir tikslūs atsakymai. Bet jei turite internetinę svetainę ar internetinę parduotuvę, ar esate SEO specialistas, tuomet šie atnaujinimai yra svarbūs, nes nuo pastarųjų priklauso, ar ir kaip keičiasi internetinių svetainių reitingavimas SERP.

Google atnaujinimai

Kaip ir minėjome, Google padaro šimtus atnaujinimų kasmet. Šiame straipsnyje apžvelgsime pagrindinius atnaujinimus, kurie iš esmės keitė Google paiešką ir formavo SEO praktiką.
Nors SEO istorija prasidėjo 1997 m. ir Google oficialiai įregistruotas 1998 m., Google atnaujinimai prasidėjo tik 2003 m. Reikia pastebėti, jog dažniausiai atnaujinimai yra nukreipti į tas internetines svetaines, kurios yra kenkėjiškos, nenaudingos, su šlamšto (angl. Spammy) turiniu ir pan., t.y. sukurtos ir “optimizuotos” naudojant “Black Hat SEO” metodus.
2023 metais pagal Forbes duomenis, internete buvo fiksuojama apie 1.3 bilijono internetinių svetainių, iš kurių tik apie 18% yra aktyvios ir veikiančios, taigi Google ir kiti paieškos varikliai tikrai turi ką veikti, atrinkdami naudingą ir vertingą informaciją vartotojui.

2003 m. Florida Update

Tai pirmasis pagrindinio Google paieškos algoritmo atnaujinimas. Ir šis atnaujinimas įsirėžė į atnaujinimų ir tuo pačiu SEO istoriją, kaip atnaujinimas atnešęs labai daug sumaišties ir nepelnyto nuvertinimo kaip tik prieš Kalėdinį laikotarpį, kuris yra ypač svarbus prekybininkams. Ir daugiausiai nukentėjo mažos įmonės, kurių internetinės svetainės nukrito SERP į žemas pozicijas.
Pagrindinis Florida atnaujinimo tikslas – kitoks būdas vertinti atgalines nuorodas, t.y. vertinti atgalinių nuorodų ryšį ir atitikimą puslapio turiniui, į kurį nukreipiama. Taigi buvo išfiltruotos bei nubaustos tos svetainės, kurios naudojo nesusijusias atgalines nuorodas. Taip pat buvo neigiamai įvertintas raktinių žodžių „prigrūdimas“ (angl. keywords stuffing), siekiant pagerinti reitingą; paslėptos nuorodos, nematomas tekstas ir pan.

2005 m. Jagger Update

Šis naujinimas išplėtė paieškos parinktis, įtraukiant naujus dokumentus ir failų tipus. Pagrindinis Google tikrinimo įrankis tuo metu buvo „Googlebot“, o su šiuo atnaujinimu jis išplėtė svetainių nuskaitymo būdus. „Jagger“ atnaujinimas taip pat vertino nuorodų kokybę. Ir nubaudė svetaines, kuriose yra mokamos atgalinės nuorodos, naudotas nenatūralus nuorodų kūrimas, egzistavo nuorodų susiejimo schemos, nukopijuotas turinys.

2005 m. Big Daddy Update

Big Daddy atnaujinimas buvo įdiegtas palaipsniui, nes tai buvo infrastruktūros atnaujinimas. Tuo metu tai turėjo didelės įtakos bendrai paieškos variklio rezultatų puslapių (SERP) kokybei.
Pirmaisiais Google paieškų metais vartotojai gaudavo daugybę nesusijusių paieškos rezultatų, ir patys vartotojai turėjo atrasti iš tikrųjų naudingą svetainę. Tai daugiausia lėmė ankstyvieji SEO šlamšto naudojimo būdai ir netobulas Google paieškos algoritmas. Su Big Daddy atnaujinimu, nenaudingos ir “šlamštinės” svetainės buvo išstumtos iš pirmų SERP pozicijų.

2009 m. Vince Update

Vince atnaujinimas ypatingas tuo, kad gerai žinomi prekių ženklai staiga, be jokios aiškios priežasties, buvo pradėti daug geriau vertinti pagal plačios prasmės raktažodžius (angl. broad meaning keywords), kurie paprastai turi žymiai didesnį paieškų srautą. Anot Google, tai buvo būdas „tvarkytis su šiukšlėmis“ ir sukurti pasitikėjimą Google paieškos sistema.
Domenų, su garsiais prekių ženklais, reitingai buvo stipriai padidinti. Visoms šioms reitingus užimančioms ar netikėtai pasirodžiusioms svetainėms bendra buvo tai, kad jos nebuvo optimizuotos pagal SEO reikalavimus: antraštės žymoje dažnai net nebuvo raktinio žodžio, taip pat kitų atributų, bylojančių apie natūralų  (angl. organic) reitingą.

2010 m. Caffeine Update

Caffeine atnaujinimas buvo didelis pakeitimas, kurį įgyvendindama Google siekė pagerinti paieškos rezultatų apdorojimo ir rodymo būdą. Šis atnaujinimas buvo sukurtas, siekiant pagerinti paieškos rezultatų greitį ir tikslumą bei aktualumą, taip pat geriau valdyti didėjantį duomenų kiekį, kuris buvo indeksuojamas ir ieškomas internete. Su šiuo atnaujinimu buvo pateikiama net iki 50% naujesnės informacijos SERP.

2011 m. Panda Update

Google išleido Panda atnaujinimą, skirtą kovoti su menku, pasikartojančiu arba nuplagijuotu turiniu. Buvo sukurtas internetinių svetainių vidinis kokybės vertinimo balas, kuriuo bandoma imituoti, kaip žmogus galėtų reaguoti į turinį ir jį reitinguoti. Į šį balą buvo atsižvelgiama reitinguojant kiekvieną svetainę SERP. Pakeitimas buvo gana didelis algoritmo patobulinimas, kuris paveikė apie 11,8 % visų užklausų.
Panda iš pradžių buvo pristatytas kaip paieškos variklio filtras rezultatus, tačiau 2016 m. sausio mėn. jis buvo įtrauktas į pagrindinį algoritmą.
Labiausiai akivaizdus pokytis SEO industrijoje buvo tai, kaip smarkiai jis paveikė straipsnių rinkodarą (angl. article marketing), kai SEO specialistai skelbdavo žemos kokybės straipsnius specializuotose svetainėse, ir tai naudojo kaip atgalinių nuorodų kūrimo formą.

2011 m. Freshness Update

Pagrindinis šio atnaujinimo tikslas – labiau pabrėžti turinio, konkrečiai susieto su tokiomis sritimis kaip naujienos, įvykiai, politika, įžymybės, tendencijos ir kt., svarbą, ypač ten, kur vartotojas, kaip tikimasi, norės sužinoti naujausią informaciją.

2012 m. Penguin Update

Google Penguin atnaujinimas buvo išleistas kovoti su juodosios kepurės (angl. Black Hat) nuorodų kūrimo technikomis, pvz.: šlamšto nuorodomis, nuorodų katalogais ir raktiniais žodžiais užpildytais achor tekstais.
Iki Penguin atnaujinimo, nuorodų apimtis, nepaisant kokybės, turėjo didelę įtaką puslapių reitingavimui SERP. Su Penguin buvo bandoma geriau suprasti, kaip svetainės užsidirbdavo nuorodų. Jis taip pat užtikrino, kad tik su aukštos kokybės patikimomis atgalinėmis nuorodomis būtų geriau reitinguojamos svetainės. Buvo vertinamos tik įeinančios nuorodos (angl. Inbound), vedančios į svetainę, o ne iš jos.

2012 m. Venice Update

Šis atnaujinimas pateikė paieškos rezultatus pagal naudotojo IP adresą arba fizinę vietą. Tai padidino Google žemėlapių pasirodymą natūralios paieškos rezultatuose. Taip naudotojai galėjo lengviau ieškoti vietinių išteklių internete (angl. local resources).

2013 m. Hummingbird Update

Tai buvo pagrindinio algoritmo pakeitimas, kuris buvo perrašytas taip, kad galėtų geriau atlikti savo darbą. Google norėjo geriau suprasti kontekstą, ko žmonės ieškojo, palyginti su konkrečiais terminais jų paieškos užklausoje. Žinių schema (angl. knowledge graph) išėjo prieš metus, tačiau Hummingbird patobulino šią funkciją ir naudojo natūralios kalbos apdorojimą, apimantį semantinį indeksavimą, sinonimus ir kitas funkcijas, kad interpretuotų užklausas ir gautų rezultatus. Atnaujinimas paveikė 90 % paieškų.

2014 m. HTTPS/SSL Update

Siekdama pabrėžti saugumo svarbą, Google nusprendė šiek tiek padidinti svetainių, kuriose tinkamai įdiegtas HTTPS, reitingą, kad ryšys tarp svetainės ir vartotojo būtų saugus. Tuo metu HTTPS buvo pristatytas kaip ne daug įtakos turintis reitingavimo kriterijus. Tačiau Google užsiminė apie galimybę šifravimą padaryti svarbesniu, kai tik internetinių svetainių savininkai turės pakankamai laiko jį įgyvendinti.

2014 m. Pigeon Update

Šio atnaujinimo tikslas – geriau sukalibruoti vietinius algoritmus su pagrindiniu algoritmu, ir padidinti vietinių įmonių, kurios rodo didelį aktyvumą, svarbą ir joms suteikti geresnį SERP matomumą. Taip pat atsakyti į naudotojų paieškos užklausas su tiksliais vietiniais rezultatais (angl. local search). Rodydamas SERP rezultatus, Google atsižvelgia į ieškotojo vietą ir leidžia ieškantiems atlikti Google paiešką ir Google žemėlapių paiešką tuo pačiu metu.

2015 m. RankBrain Update

RankBrain atnaujinimas buvo Hummingbird atnaujinimo dalis. RankBrain yra mašininio mokymosi (angl. Machine learning) pagrindu sukurtas Google algoritmo komponentas, padedantis geriau suprasti ieškančiojo ketinimus ir pateikti tiksliausius, aktualiausius SERP rezultatus.
Daugelis SEO strategų mano, kad tai padeda įvertinti, kaip ieškotojai sąveikauja su paieškos rezultatais, ir atitinkamai reitinguoja rezultatus. Tai gali paaiškinti, kodėl vieno vartotojo SERP atrodo kitaip, kai ieško to paties dalyko kelis kartus.

2015 m. Mobile-friendly Update (dar vadinamas Mobilegeddon)

Mobile-friendly atnaujinimas buvo oficialiai paskelbtas kaip reitingavimo kriterijus. Atnaujinimas suteikė pirmenybę mobiliesiems pritaikytoms svetainėms mobiliuosiuose SERP, o svetainės, kurios nebuvo pritaikytos mobiliesiems, buvo nubaustos arba iš viso pašalintos iš SERP.
Mobilegeddon buvo dar vienas būdas suteikti vartotojams geriausią įmanomą paieškos patirtį. Google siekis buvo suteikti naudotojams, ieškantiems mobiliuose įrenginiuose pačius aktualiausius ir laiku pateikiamus rezultatus, nesvarbu, ar informacija pateikiama mobiliesiems pritaikytuose tinklalapiuose, ar programėlėse (apps).
2019 m. Google perėjo prie indeksavimo pirmiausia mobiliesiems (angl. Mobile-first indexing), todėl svetainės pritaikymas mobiliesiems turi įtakos reitingui pagal kiekvieną užklausą.

2018 m. (Mobile) Speed Update

Pripažindama naudotojų poreikį greitai gauti informaciją, Google įdiegė šį naujinimą, dėl kurio puslapio greitis tapo mobiliųjų paieškų reitingavimo kreiterijumi (šis kriterijus buvo jau anksčiau vertinamas kompiuterių versijoje (angl. desktop)). Taigi atnaujinimas daugiausia paveikė svetaines su ypač lėta mobiliąja versija.

2018 m. Core Algorithm Update (dar vadinamas Medic)

Pagrindinio algoritmo atnaujinimas. Dėl neproporcingo jo poveikio sveikatos ir sveikatingumo pramonės svetainėms jis gavo savo pavadinimą – Medic. Tačiau jis nebuvo skirtas šioms pramonės šakoms. Atnaujinimas turėjo didelį poveikį ir visų kitų pramonės šakų svetainėms. Apskritai, SEO specialistai teigė, kad Medic Update buvo dar vienas atnaujinimas, nukreiptas į kokybės problemas, pvz.: menkas, pasikartojantis turinys; lėtas užkrovimo laikas, netikslios pavadinimo žymos, prasta vartotojo patirtis ir pan.

2019 m. BERT Update

Google BERT (angl. Bidirectional Encoder Representations from Transformers) atnaujinimas buvo Google pastangos geriau suprasti kalbą, kuria žmonės ieško. Tai panašu į RankBrain, tik buvo papildomos pastangos suprasti paieškas, bet ne jas pakeisti. Atnaujinimas leido Google užfiksuoti daugiau niuansų ir konteksto užklausose, ir nesiremti prielinksnių ar frazių vartojimu, kad paaiškintų klausimus.

2019 m. Featured Snippets Update

Tai informacija pateikiama SERP viršuje, nulinėje pozicijoje, kaip geriausias rezultatas į užklausą, kurią galima matyti neįėjus į puslapį. Tikslas buvo reguliariai atnaujinti informaciją ir pateikti ją savalaikiai. Google pateikė tris paieškos užklausų, kurioms reikia naujo turinio, pavyzdžius:

  1. informacija, kuri reguliariai atnaujinama
  2. informacija, kuri keičiasi bėgant laikui
  3. dabartiniai įvykiai

2020 m. buvo išleistas šio atnaujinimo atnaujinimas, kuriuo fragmente rodoma informacija buvo pateikiama tik vieną kartą, t.y. jei informacija pateikiama fragmente, tuomet ši svetainė nebuvo pateikiama dar kartą tame pačiame natūralios paieškos rezultatų puslapyje.

2019 m. Core Algorithm Update (dar vadinamas Florida 2)

Didelis pagrindinis atnaujinimas. SEO ekspertai nepastebėjo nieko išskirtinio šiame pagrindiniame naujinime, tačiau dėl jo diegimo laiko ir masto atsirado alternatyvus jo pavadinimas Florida 2.

2021 m. MUM Update (Multitask United Model)

Google paskelbė, kad su MUM atnaujinimu pateikia didelių paieškos pokyčių. MUM yra trumpinys iš „Multitask United Model“, pavadinimas, nurodantis šio naujo algoritmo galią: jis vienu metu gali atlikti kelias užduotis. Jis gali skaityti, suprasti ir mokytis daugiau nei 75 kalbomis, naudodamas įvairius šaltinius, įskaitant vaizdo ir garso įrašus.
Idėja yra ta, kad MUM sujungė informaciją iš daugelio šaltinių, kad pateiktų daugiasluoksnius atsakymus į sudėtingas paieškos užklausas. Teigimai šio atnaujinimo rezultatai buvo pastebėti atliekant COVID-19 vakcinų paieškas, t.y. paieškos variklis galėjo per kelias sekundes nustatyti daugiau nei 800 vakcinų pavadinimų variantų daugiau nei 50 kalbų.

2021 m. Google Spam Update

Šlamšto atnaujinimas padėjo paieškos varikliui atpažinti ir filtruoti svetainės, kuriose:

  • yra žalingo ar abejotino turinio
  • nėra pridėtinės vertės
  • naudojami juodosios kepurės SEO metodai
  • yra nepageidaujamų skelbimų, trukdantys iššokantys ir uždengiantys langai.

2021 m. Page Experience Update

Šiuo atnaujinimu buvo siekiama pagerinti naudotojų patirtį (angl. UX), t.y. teikti pirmenybę internetinėms svetainėms, kurių įkėlimo laikas yra greitas ir išlieka stabilus naudotojams slenkant puslapiu žemyn (angl. scrolling).

2021 m. Product Reviews Update

Pirmasis iš kelių produktų apžvalgų atnaujinimų. Prieš šiuos atnaujinimus daugelis produktų apžvalgų internete buvo menkos. Daugelis jų  buvo pateikiama šabloniškai arba informacija buvo menkavertė. Šiame atnaujinime pagrindinis dėmesys buvo skiriamas kokybiškų produktų apžvalgų, suteikiančių naudotojams pridėtinę vertę, paieškai. Produkto apžvalgos kokybės kriterijai:

  • analizės gylis
  • faktinis produkto naudojimas
  • išskirtinė informacija
  • konkurencinga produkto analizė

Tai tapo ypač svarbu e-komercijos puslapiams.

2021 m. Passage Ranking

Google pradėjo keisti, kaip paieškos rezultatuose reitinguoja konkrečias ištraukas iš internetinių svetainių. Atnaujinimas buvo skirtas padėti rasti konkrečią informaciją – „adatą šieno kupetoje“. Google“ teigė, kad šis atnaujinimas paveiks 7 % paieškos užklausų visomis kalbomis.

2022 m. Helpful Content Update

Šiuo atnaujinimu buvo dar labiau sustiprinta frazė, kuri dažnai naudojama SEO ekspertų tarpe – turinys yra karalius (angl. content is the king). Atkreiptas dėmesys ne tik į turinio ilgį, bet ir į kokybę, originalumą, ir siekiama padidinti tokio turinio matomumą paieškos rezultatuose.

Ko tikėtis iš būsimų „Google“ algoritmo atnaujinimų?

Google per paskutinius 20 metų labai patobulėjo. Ankstyvieji pagrindiniai atnaujinimai buvo skirti kovai su nepageidaujamomis svetainėmis, bandančiomis apgauti sistemą. Tačiau laikui bėgant atnaujinimai buvo vis labiau orientuoti  į paieškos rezultatus, kad tiek stacionariuose kompiuteriuose, tiek mobiliuosiuose įrenginiuose vartotojai rastų tiksliai to, ko ieško.

Šiuo metu atliekami atnaujinimai yra visai kito lygio, įtraukiant mašininį mokymąsi, dirbtinį intelektą, neurolingvistinį programavimą (NLP) ir dabar Google yra pati moderniausia paieška, kurią turime.

Akivaizdu, jog ateityje reikia tikėtis dar daugiau. Jau dabar kalbame apie populiarėjančias paieškas balsu! Taigi tikėtina, kad Google ir toliau tobulins savo algoritmą, siekdama gerinti paieškos užklausų interpretaciją ir atitinkamai formuoti rezultatų puslapius. Ir “apėjimų“, kaip stebuklingai optimizuoti internetinę svetainę, kad pastaroji per naktį iškiltų į SERP, praktiškai nebelieka. Vienintelis būdas būti matomiems internete, turėti tikrai gerą, naudingą ir vertę kuriančią internetinę svetainę!

Gali kilti klausimas, ar reikalingas SEO? – tai amžinas klausimas, kuris tapo lyg ir savotišku mitu.  Atsakymas labai trumpas ir paprastas – taip. Kol egzistuos paieškos varikliai, tol bus reikalingas ir optimizavimas jiems. Google algoritmas yra didelė, sudėtinga programa, su daugybe sąlygų, kriterijų ir pan. Taigi kuo geriau internetinė svetainė atitiks šiuos kriterijus, tuo lengviau ji bus randama. Ir šiai dienai paieškos varikliai ir SEO dirba win-win principu (liet. laimi abu). Abiejų tikslas kuo geriau patenkinti vartotojų poreikius: SEO specialistams paruošti ir sutvarkyti internetines svetaines, kad jos kurtų vertę vartotojams; Google ir kitiems paieškos varikliams parodyti tai SERP, kaip geriausius vartotojo užklausą tenkinančius rezultatus.

Straipsnis parengtas naudojantis šiais šaltiniais: HubSpot, Yoast, Moz

Scroll to Top