Kodėl interneto svetainei svarbi antraščių struktūra?

Kiekvienas svetainės puslapis tam tikra prasme pasakoja istoriją – klientui ir paieškos varikliams. Bet jei ta istorija neturi aiškios struktūros, ji tampa tiesiog atskira informacija, nebūtinai susijusi su produktu ar paslauga. Jei norite, kad turinys pritrauktų vartotoją, neužtenka vien tik žodžių. Reikia aiškios antraščių struktūros, kuri išlaikytų norimos pasakyti žinutės kryptį ir padėtų tiek vartotojams, tiek paieškos varikliams, pvz.: Google arba dirbtinio intelekto įrankiams ChatGPT, Perplexity, Gemini ir kitiems, suprasti apie ką yra jūsų svetainė ir ją pateikti savo atsakymuose.
Per daugiau nei penkerius metus dirbdama su įvairiais klientais pastebėjau vieną dėsningumą: visi kalba apie raktažodžius, bet retas kuris susimąsto, kur ir kaip jie pateikiami, ypač antraštėse. Tad šiame straipsnyje aptarsiu, kodėl svarbi antraščių hierarchija, kaip ją sudaryti teisingai ir kokį vaidmenį jose atlieka raktažodžiai.

Antraštės yra ne tik dizaino elementai

Antraštės dažnai naudojamos neteisingai. Dizaineriai jas naudoja kaip vizualinį įrankį – tam, kad išryškintų tai, kas jų manymu, svarbu. Rašytojai – kaip dekoraciją. Bet techniškai antraštės – tai struktūriniai žymekliai. Jos formuoja puslapio karkasą ir padeda tiek vartotojui, tiek Google suprasti, apie ką kalbama. Įsivaizduokite tai kaip Word dokumentą, kuris turi savo pavadinimą „Page title“ arba H1 antraštę, toliau dėstomas turinys, kuris skirstomas į mažesnes temas: H2, H3, H4 ir t.t. Ir tos temos bei turinys yra nuoseklus bei susijęs.

Kai antraštės neturi aiškios hierarchijos, atsiranda dvi problemos:

  1. Vartotojas pasimeta, nes nebemato ryšio tarp sekcijų ir gali išeiti visai iš puslapio.
  2. Paieškos sistema negali identifikuoti, apie ką iš tikrųjų puslapis ir ar parodyti internetinę svetainę tarp paieškos rezultatų, labiausiai atitinkančių vartotojo lūkestį.

Ir abi šios problemos turi tiesioginę įtaką SEO.

Tinkama antraščių hierarchija: nuo H1 iki H3 (ir toliau)

  • Kiekvienas puslapis turi turėti tik vieną H1 (arba Page title, kuris daugeliu atveju suprantamas kaip H1). Tai – pagrindinis puslapio pavadinimas, esminė žinutė. Ji turi būti aiški, tiksli ir apimti pagrindinį raktažodį. Be perteklinių žodžių, be žodžių žaismo. Trumpai ir aiškiai: apie ką šis puslapis?
  • Toliau seka H2 antraštės – pagrindinės turinio dalys. Kiekviena turi apimti atskirą potemę, susijusią su H1. Jei žmogus greitai permeta akimis tik H2 antraštes, ar jis supranta, apie ką šis puslapis? Jei taip – puiku.
  • H3 – tai dar smulkesnė struktūra. Ji padeda paaiškinti ar suskirstyti H2 informaciją. Nebūtina naudoti visur, bet jei struktūra reikalauja – naudokite drąsiai. Svarbiausia – laikytis eiliškumo: iš H2 pereiti į H3, o ne šokinėti iš H2 į H4 ar H5.

Raktiniai žodžiai antraštėse – kada ir kaip?

Vis dar dažnas interneto svetainės ar e-parduotuvės savininkas galvoja, jog raktiniai žodžiai turi būti įterpti kažkur, kur vartotojas nemato, bet mato paieškos varikliai, pvz.: meta aprašymuose. Visgi to tikrai nepakanka. Nepakanka ir to, kad raktažodžiai naudojami tik tekste. Labai svarbu raktinius žodžius įtraukti į antraštes ir tai turi didelę reikšmę SEO. Google į antraštes žiūri kaip į signalus – jos padeda suprasti, apie ką kalba kiekviena puslapio dalis. Tačiau svarbu ne tik įdėti raktažodį, o jį pateikti natūraliai. Už perteklinį raktažodžių naudojimą „keyword stuffing“ puslapis gali būti nubaustas arba nureitinguotas žemyn.

Keletas taisyklių:

  • H1 visuomet turi turėti pagrindinį raktažodį.
  • H2 naudokite susijusiems raktažodžiams ar ilgesnėms frazėms.
  • Venkite to paties raktažodžio kartojimo visose antraštėse – tai atrodo nenatūraliai.
  • H3 naudokite ilgesnius raktažodžius ar sinonimus.

Šiandien SEO yra pasikeitęs ir tai kas tiko prieš 10 metų netinka dabar ypač su mašininiu mokymusi ir dirbtiniu intelektu. Taigi šiandieninis SEO yra ne apie kiekį – o apie kontekstą ir struktūrą. Ir antraštės padeda tą kontekstą sukurti.

Kaip suplanuoti antraščių struktūrą?

Daugelis pradeda nuo rašymo. Tačiau reikėtų pradėti nuo struktūros – suplanuoti pagrindines temas ir jas plėtoti.

Štai kaip pati planuoju:

  • Pasidarau paprastą turinį. H1 – tema, H2 – 3–5 potemės, H3, H4 – jei reikia, detalesnės idėjos.
  • Galvoju apie skaitytojo kelią. Kokių klausimų jis tikisi? Ar antraštės atitinka skaitytojo logiką?
  • Į antraštes  įtraukiu raktažodžius. Tai padeda neperkrauti teksto ir išlaikyti kryptį.
  • Peržvelgiu tik antraštes. Kartais nusikopijuoju visas antraštes į dokumentą. Jei atrodo kaip naudinga santrauka – struktūra gera.
  • Struktūros taisyklės taikomis vieno puslapio ribose, t.y. kiekvienas interneto svetainės puslapis turi turėti nuoseklią antraščių struktūrą (H1, H2, H3 ir t.t. – tai HMTL žymės).

Kaip susitarti su dizaineriais?

Kad ir kaip keistai tai skambėtų, tai yra viena iš sudėtingiausių kylančių problemų. Ir problema dažnai iškyla dėl to, jog dizaineriai naudoja antraštes dėl stiliaus, o ne struktūros. Pavyzdžiui, antraštė vizualiai didelė ir jai priskiriama H2 žyma, nors kodo ir struktūros prasme tai nėra reikšmingas žodis ar frazė. Arba atvirkščiai vizualiai maža antraštė ir jai dizaineriai priskiria H4 ar H5, tačiau teksto logikos bei nuoseklumo ir kodo prasme tai turėtų būti H2. Tokiu būdu išsigimsta svetainės puslapio struktūra.

Kaip išvengti problemų dėl dizaino ir turėti tvarkingą puslapio antraščių struktūrą?

  • Įtraukti SEO specialistą į puslapio teksto kūrimo etapą, dar prieš perduodant tekstą į dizainerio rankas. Tuomet dizaineris aiškiai žinos, kurios antraštės yra svarbiausios turinio prasme. Visgi ir šiame etape ne visada pavyksta susitarti dėl antraščių struktūros ir vizualinio atvaizdavo.
  • Kitas variantas – prašyti dizainerio ar dizainą įgyvendinančio programuotojo naudoti CSS stilių, o ne keisti HTML žymes.
    • CSS – tai stiliaus taisyklės, kurios nurodo, kaip turinys turėtų atrodyti naršyklėje. Su CSS galima keisti:
      • šriftus, dydžius, spalvas,
      • teksto išlygiavimą,
      • mygtukų, blokų ir kitų elementų išdėstymą,
      • animacijas, šešėlius, erdves tarp elementų,
      • ir dar daug daugiau.
    • HTML pasako, kas yra kas (pvz., H1, paragrafas, nuoroda), o CSS nurodo, kaip tai turi atrodyti. Naudojant šią logiką, galima padaryti, kad <H2> atrodytų kaip mažas tekstas, o <H4> – kaip labai didelis.
    • Problema gali iškilti, kai dizaino sprendimai yra netikėti ir kur vienoje vietoje buvo didelis tekstas, kitoje vietoje bus mažas ir nebūtinai tai turi būti ta pati antraštė ar apskritai neturi būti antraštė, pvz.: UŽSISAKYK DABAR – tai yra kvietimo veikti tekstas, kurį dizaineris nori stipriai išryškinkti. Bet ar tai antraštė, kuri pasako apie ką puslapis? Todėl net ir su CSS klasėmis nuoseklumą išlaikyti gali būti sudėtinga.
  • Pats paprasčiausias ir lanksčiausias variantas yra nesusieti dizaino ir antraščių, t.y. dizainui tam tikrus žodžius bei frazes ryškinti ir didinti taip, kaip reikia. Tuo tarpu tik pagal su SEO specialistu suderintą ir patvirtintą svetainės puslapio turinio planą dėti žymes H1, H2, H3 ir kt. Tokiu atveju būsite tikri, jog išlaikote tinkamą strūktūrą.
    • Problema gali iškilti tuomet, kai internetinė svetainė kuriama, naudojant ne vartotojui draugiškas puslapių temas ar šablonų elementus, bet svetainė yra programuoja ir laisvės daryti pakeitimus vėliau yra ženkliai mažiau. Taigi kad nesusidurtumėte su sunkumais vėliau, kai reikia keisti struktūrą nekeičiant dizaino ir atvirščiai, užtikrinkite jog SEO specialistas būtų įtrauktas į interneto svetainės ar e-parduotuvės kūrimo darbus kuo anksčiau.

Kokią įtaką gera antraščių struktūra turi rezultatams?

Logiška, raktiniais žodžiais paremta antraščių struktūra – tvirtas pagrindas geram interneto svetainės reitingavimui ir atsiradimui ChatGPT, Perplexity ar Gemini įrankių atsakymuose.

Gera antraščių strūktura pagerina:

  • Indeksavimą. Paieškos sistemos greičiau supranta puslapio esmę.
  • Naudojimą. Vartotojas lengviau randa tai, ko ieško.
  • Konversijas. Aiški struktūra mažina atmetimo rodiklius ir padidina pasitikėjimą.

Esu mačiusi, kaip vien pakeitus antraščių struktūrą ir įtraukus raktinius žodžius, puslapis iš n-tojo Google puslapio pakilo į TOP 10  be jokio naujo turinio.

Taigi ryšys tarp puslapio antraščių struktūros ir interneto svetainės reitingavimo yra tiesioginis. Ir kaip jau minėjau straipsnio pradžioje – tai nėra kažkur įdėti raktažodžiai, tai aiški, logiška ir nuosekli antraščių, kuriose įtraukti raktiniai žodžiai, struktūra, kurią mato tiek vartotojai, tiek paieškos varikliai.

Todėl koreguodami esamą puslapį ar kurdami naują pirmiausiai – sudarykite antraščių žemėlapį. Tik tada pildykite tekstą. Taip išvengsite chaoso, užtikrinsite SEO tvarką ir sukursite turinį, kuris veikia tiek žmogui, tiek algoritmui.

Scroll to Top